
            

  

 
 

 

 
 

MONITORIZAREA MASS-MEDIEI ÎN CAMPANIA ELECTORALĂ 
pentru alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023 

 
 

Raport nr.2 
12 – 23 octombrie 2023 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

Acest raport este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” 
(MEDIA-M), finanțat de USAID, Ambasada Marii Britanii la Chișinău și implementat de Internews în Moldova, care 
are ca scop promovarea dezvoltării mass-media independente și profesioniste, și crearea unui sector media mai 
rezistent la presiunile politice și economice. Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de 
vedere al finanțatorilor. 

 



            

Scopul și obiectivele proiectului: Monitorizarea și informarea publicului cu privire la 
comportamentul mass-mediei în campania electorală și accesul concurenților electorali la 
mass-media. Monitorizarea analizează tendințele reportericești care pot afecta performanța 
instituțiilor mass-media și compromite abilitatea acestora de a oferi publicului informații 
veridice, echidistante și pluraliste. 
 
Perioada de monitorizare: 1 octombrie – 5 noiembrie 2023 
 
Criteriile de selectare a instituțiilor mass-media supuse monitorizării:  

• Audiența / impactul: național, regional 
• Tipul de media: audiovizual 
• Forma de proprietate: publică, privată 
• Limba difuzării: română, rusă 

 
Lista instituțiilor mass-media monitorizate: 
 

Moldova 1 (21:00) – post public, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 
TVR Moldova (18:00) – post cu acoperire națională, difuzează în limba română; 
Jurnal TV (19:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 
Pro TV (20:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limba română; 
TV 8 (19:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în română și rusă; 
Cinema 1 (19:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile rusă și română; 
ITV (20:00) – post privat, acoperire națională; difuzează în limbile română și rusă. 
Orizont TV (19:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 
Vocea Basarabiei TV (18:30) – post privat, acoperire națională, difuzează în limba română;  
Exclusiv TV (20:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă. 
 
 

2. Cadrul metodologic  
 
A fost monitorizat conținutul integral al principalelor buletine de știri zilnice de la fiecare post 
de televiziune, fiind analizate materialele cu caracter electoral direct și indirect. Materialele au 
fost supuse unei evaluări de conținut și de context, pentru a determina dacă sunt favorabile 
sau defavorabile unui sau altui concurent electoral/unei sau altei concurente electorale.  
 
Materialele au fost analizate conform următoarelor criterii de reflectare obiectivă: 
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
Potrivit standardelor profesionale, Codului deontologic al jurnalistului și Codului Serviciilor 
Media Audiovizuale, știrile trebuie să fie imparțiale și obiective și să nu favorizeze anumite 
partide/grupuri/persoane în detrimentul altora. Prezența elementelor discriminatorii în cadrul 
reportajelor și știrilor constituie un prim criteriu de prezentare a realității prin prisma opiniilor 
jurnalistului. Filtrarea știrilor și analiza minimă a istoriei și contextului, de asemenea, vorbesc 
despre apărarea intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg. 
 
Corectitudinea și echilibrul surselor/pluralismul de opinie 
 
Pentru a fi corecte și echilibrate, materialele trebuie să prezinte toate părțile vizate, în special 
când e vorba de subiecte controversate, și să trateze în mod egal oponenții. De asemenea, 
mass-media trebuie să asigure accesul la o multitudine de păreri diverse care ar ajuta 
auditoriul să-și creeze propria opinie asupra celor întâmplate. 
 
Limbajul și imaginile utilizate 
 
Exagerările și limbajul licențios utilizat în mod deliberat – cum ar fi limbajul peiorativ sau 
etichetele atribuite anumitor persoane sau organizații, precum și imaginile manipulate astfel 



            

încât anumite părți să apară în lumină negativă – ridică semne de întrebare cu privire la 
respectarea standardelor etice și profesionale. Comportamentul deontologic al jurnaliștilor este 
pus la îndoială de cele mai multe ori atunci când imaginile prezintă aspecte ce nu corespund 
realității, când acestea sunt trucate, dar și atunci când anumite știri sunt ilustrate cu imagini ce 
nu au legătură cu textul.  
 
Acronime utilizate în raport: 

CEC – Comisia Electorală Centrală   

APC – Administrația Publică Centrală 

APL – Administrația Publică Locală 

CC- Curtea Constituțională 

UE – Uniunea Europeană 

PSDE - Partidul Politic Partidul Social Democrat European 

PCRM -  Partidul Politic Partidul Comuniștilor din Republica Moldova 

PL -  Partidul Politic Partidul Liberal 

PSRM - Partidul Politic Partidul Socialiștilor din Republica Moldova 

PVE - Partidul Politic Partidul Verde-Ecologist 

NOI – Partidul Politic Noua Opțiune Istorică 

PN - Partidul Politic Partidul Nostru 

PRM – Partidul Politic Partidul Republican din Moldova 

UCM - Partidul Politic Uniunea Centristă din Moldova 

PPE – Partidul Politic Partidul European 

PPDM - Partidul Politic Partidul Popular Democrat din Moldova 

PC – Partidul Politic Partidul Conservator 

PNL – Partidul Politic Partidul Național Liberal 

PLDM – Partidul Politic Partidul Liberal Democrat din Moldova 

DA - Partidul Politic Democrația Acasă 

PRM -  Partidul Politic Partidul Regiunilor din Moldova 

PPSM - Partidul Politic Partidul Popular Socialist din Moldova 

PPDA – Partidul Politic Platforma Demnitate și Adevăr 

AUR -  Partidul Politic Alianța pentru Unirea Românilor 

PUN -  Partidul Politic Partidul Unității Naționale 

PAS -  Partidul Politic Partidul Acțiune și Solidaritate 

PACE - Partidul Politic Partidul Acasă Construim Europa 

PS -  Partidul Politic Partidul Schimbării 

PDCM -  Partidul Politic Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei 

PPN - Partidul Politic Partidul Progresului Național 

CUB -  Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare 

MAN -  Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională 

PNM - Partidul Politic Partidul National Moldovenesc 

 ALDE – Partidul Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa 
 
 
 



            

3. Datele monitorizării 
 
Moldova 1  

Implicarea în campania electorală 

În perioada 12-23 octombrie, postul public de televiziune Moldova 1 a difuzat 46 de subiecte 

cu caracter electoral direct și indirect, în principalul buletin de știri al zilei. 43 dintre acestea s-

au regăsit la rubrica „Electorala 2023”.  

Știrile cu caracter electoral direct au reflectat evenimentele de lansare în campanie ale 

concurenților electorali pentru alegerile locale din mun. Chișinău, diverse acțiuni desfășurate 

de aceștia, au enumerat soluții și priorități care se regăsesc în programele candidaților. De 

asemenea, au fost difuzate știri despre lansarea în campanie a concurenților înregistrați în 

cursa pentru Primăria mun. Bălți, Orhei și Ungheni. Edițiile monitorizare au mai inclus informații 

oferite de CEC pentru alegători, constatări ale rapoartelor de monitorizare lansate de ONG-

urile de profil, rezultatele unui sondaj de opinie.  

Din categoria subiectelor cu caracter electoral indirect, Moldova 1 a difuzat trei materiale care 

au vizat Platforma de Sprijin pentru Moldova, progresele obținute în procesul aderării europene 

și banii care urmează să ajungă în țară până la finele anului, precum și majorări de salarii.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
Știrile monitorizate au fost obiective și imparțiale, fiind asigurat accesul unui număr relativ mare 

de candidați în funcție de evenimentele electorale desfășurate în perioada de raport. În total, 

postul a reflectat activitatea a 16 concurenți electorali, dintre care 11 concurează în cursa 

pentru Primăria mun. Chișinău.  

Cele mai multe apariții i-au revenit candidatului MAN, Ion Ceban, cu șapte știri, două dintre 

care au fost subiecte de conflict, iar cinci au prezentat realizările acestuia din mandatul 

precedent și prioritățile pentru următorii patru ani. Vadim Brînzaniuc, candidat PSDE, a avut 

patru apariții în care și-a expus planurile electorale. Ruslan Codreanu (Blocul Electoral „Ruslan 

Codreanu”), Constantin Butucel (PACE) și Alexei Lungu (Partidul Șansă) au avut câte două 

apariții în știri, iar ceilalți candidați – câte una.  

Știrile au avut, de regulă, același format, cu intervenții directe ale concurenților electorali și 

declarații parafrazate, realizate de o manieră neutră fără tendințe de favorizare sau 

defavorizare.   

Două subiecte cu caracter electoral indirect au pus în lumină pozitivă reprezentanții 

administrației publice centrale. Unul din materiale s-a referit la progresele pe care le-a obținut 

Republica Moldova pe calea aderării la UE (12 octombrie): „Într-o bună zi, nu prea departe, 

vom adera la marea familie europeană...” (președinta RM, Maia Sandu), iar al doilea a vizat 

Platforma de Sprijin pentru Moldova (17 octombrie).  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

În majoritatea știrilor monitorizate (39), nu a fost asigurat pluralismul de opinie, materialele 

făcând trimitere la o singură sursă de informare. Doar șapte știri relevante prezentei 

monitorizări au fost documentate din mai multe surse, oferind diverse perspective asupra 

subiectului reflectat. 

În perioada de raport, postul Moldova 1 a difuzat trei știri controversate, toate fiind echilibrate.  

Din perspectiva asigurării egalității de gen, raportul a fost în favoarea bărbaților, aceștia fiind 

citați de 30 de ori, în timp ce femeile au fost citate de 18 ori. De menționat că prezența a cinci 



            

surse feminine într-o singura știre, a contribuit la îmbunătățirea acestui indicator (21 octombrie, 

știrea despre Moldova Women Forum inclusă la rubrica electorală).  

Limbajul și imaginile video utilizate 

Limbajul utilizat în știrile monitorizate a fost în majoritatea cazurilor neutru. În două cazuri a 
fost folosită eticheta „fugarul Ilan Șor” - în știrea despre sancțiunile anunțate de Guvernul 
Canadei împotriva a nouă persoane din Republica Moldova și în cea despre prelungirea 
perioadei de arest pentru Alexandr Nesterovschi (Partidul Renaștere). În ceea ce privește 
imaginile difuzate, acestea au fost în corespundere cu normele deontologice, cu o singură 
excepție. Astfel, în știrea despre prezentarea programului electoral al Victoria Șapa (Partidul 
Șansă), candidată la funcția de primară a mun. Bălți, au fost incluse imagini eronate cu Alexei 
Lungu, din cadrul aceluiași partid, candidat pentru Primăria orașului Orhei. Ulterior, în aceeași 
ediție a buletinului, postul a venit cu o rectificare și completare.  
 
TVR Moldova 
 
Implicarea în campania electorală 
 
În perioada 12-23 octombrie 2023, postul de televiziune TVR Moldova a difuzat în cadrul 
programului informativ „Telejurnalul orei 18.00” și „Telejurnalul de weekend” 45 de știri 
relevante prezentei monitorizări. 32 dintre acestea au fost incluse la rubrica „Alege primarul. 
Buletin electoral”, reflectând lansarea în campanie a unor noi concurenți, declarații și 
evenimente de campanie ale concurenților electorali, rezultatele unui sondaj sociologic, 
constatările unui nou raport de monitorizare al Asociației Promo-LEX etc. 
 
Alte 13 știri au fost difuzate în afara rubricii electorale și au reflectat prelungirea mandatului de 
arest pe numele deputaților Alexandr Nesterovschi și Irina Lozovan (Partidul Renaștere), 
sancțiunile impuse de Canada pentru persoane apropiate lui Ilan Șor și Vladimir Plahotniuc, 
precum și mecanismul Republicii Moldova de aplicare a sancțiunilor, măsurile întreprinse de 
autorități pentru a ajuta cetățenii moldoveni aflați în Israel și implicarea lui Ilan Șor, evenimentul 
privind Platforma de Sprijin pentru Moldova, probleme de infrastructură identificate în Chișinău, 
evenimente și/sau declarații ale autorităților publice centrale etc.  
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
Știrile cu caracter electoral direct, puse pe post în cadrul rubricii speciale, au fost obiective și 
echidistante. În perioada de raport, TVR Moldova a reflectat declarațiile/evenimentele a 14 
candidați. Cele mai multe apariții i-au revenit lui Ion Ceban (opt știri). Acest lucru poate fi 
explicat prin faptul că, pe lângă reflectarea evenimentelor de campanie, pe post au fost puse 
și știri în care Ion Ceban fie a fost acuzat de contracandidații săi, fie el a lansat acuzații la 
adresa administrației publice centrale. Ion Ceban este urmat de Vadim Brînzaniuc, PSDE, și 
Victor Chironda, PPDA, ambii cu câte patru știri. Ceilalți concurenți electorali au apărut în câte 
una sau două știri. 
 
În perioada de raport, TVR Moldova a pus pe post două reportaje despre probleme identificate 
în capitală. Primul a fost difuzat pe 14 octombrie, de hramul municipiului Chișinău, materialul 
fiind în măsură să-l defavorizeze pe Ion Ceban. Burtiera titrează: „Cetățenii Chișinăului merită 
mai mult”, iar prezentatoarea menționează în intro despre „drumuri cu gropi, clădiri istorice ce 
stau să se prăbușească, blocuri și infrastructură învechite, toate distruse de o nepăsare a 
autorităților”. Un alt reportaj vine să reflecte situația critică a Arcului de Triumf și faptul să 
autoritățile municipale și cele centrale își pasează vina și responsabilitatea. Ambele materiale 
pun în lumină negativă administrația publică locală și, implicit, pe Ion Ceban.  
 
Pe de altă parte, câteva materiale difuzate în afara rubricii electorale la TVR Moldova au pus 
în lumină pozitivă administrația publică centrală, cum ar fi, de exemplu, știrea din 16 octombrie, 
despre un nou proiect al Ministerului Sănătății prin care vor fi create 13 centre medicale pentru 



            

pacienții cu accidente vasculare cerebrale, sau materialele despre evenimentul dedicat 
Platformei de Sprijin pentru Moldova. Acestea pot fi considerate favorabile exponenților 
partidului de guvernământ implicați în alegeri, care pot beneficia de imaginea pozitivă a 
autorităților.  
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
Cele mai multe știri analizate s-au limitat la citarea unei singure surse sau a mai multor surse 
care exprimau același punct de vedere. Respectiv, 41 din cele 45 de materiale monitorizate în 
perioada de raport nu pot fi considerate pluraliste, eșuând să asigure diversitatea surselor.  
 
În 11 din cele 14 știri ce au avut caracter controversat, TVR Moldova a oferit dreptul la replică, 
asigurând echilibrul surselor. Alte trei știri au rămas neechilibrate: un material despre situația 
clădirilor și infrastructurii din capitală (14 octombrie), un material despre sancțiunile impuse de 
Canada unei liste de persoane afiliate lui Ilan Șor și Vladimir Plahotniuc (17 octombrie) și un 
material despre moțiunea de cenzură împotriva Guvernului condus de Dorin Recean (19 
octombrie).  
 
Din punctul de vedere al asigurări egalității de gen, postul a dat prioritate surselor de sex 
masculin (bărbații au fost citați de 55 de ori), în detrimentul surselor de sex feminin (femeile 
au fost citate de 22 de ori). Decalajul poate fi explicat prin includerea în buletine a materialelor 
cu caracter electoral direct, candidații fiind în majoritate bărbați. 
 
Limbajul și imaginile video utilizate 
 
În patru știri ce l-au vizat pe Ilan Șor, precum situația din Israel, sancțiunile impuse de Canada 
sau prelungirea mandatelor de arest pe numele deputaților Alexandr Nesterovschi și Irina 
Lozovan, TVR Moldova a recurs la etichetele „fugarul Șor” și „grup criminal Șor”. Imaginile 
video utilizate au corespuns normelor legale și deontologice. 
 

Jurnal TV 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 12-23 octombrie 2023, postul de televiziune Jurnal TV a difuzat 40 de știri cu 
caracter electoral direct și indirect, dintre care 14 au fost incluse în cadrul rubricii speciale 
„Alegeri locale 2023”. Știrile s-au referit la procesul electoral în general, activități și comunicate 
emise de CEC, promisiunile concurenților electorali (preponderent cei din cursa pentru 
Primăria Chișinău, dar și pentru unele suburbii), acuzații lansate de unii concurenți la adresa 
altora, sondaje de opinie privind preferințele alegătorilor etc.  

Totodată, Jurnal TV a avut 26 de materiale cu tangență electorală indirectă, dintre care o parte 
au fost în măsură să favorizeze sau defavorizeze anumiți concurenți electorali. Este vorba de 
reportaje privind problemele de infrastructură cu care se confruntă locuitorii din diferite 
sectoare ale capitalei sau știri privind activitatea autorităților centrale axate pe integrarea 
europeană și sprijinul financiar oferit Republicii Moldova de partenerii de dezvoltare prin 
intermediul diverselor proiecte menite să ajute la depășirea vulnerabilităților cu care se 
confruntă țara.  

Obiectivitate și imparțialitate. Partizanat politic  

În perioada de raport, majoritatea subiectelor electorale incluse la rubrica specială au reflectat 
campania de o manieră echidistantă, fără favorizarea sau defavorizarea concurenților. Postul 
i-a tratat obiectiv pe toți actorii vizați, mediatizând declarațiile tuturor concurenților care au 
organizat activități relevante.  

În perioada 12-23 octombrie, Jurnal TV a reflectat în știri 15 concurenți electorali înscriși în 
cursa pentru Primăria Chișinău, care au fost citați direct și indirect în știri ce prezentau 



            

promisiunile lor electorale. De cele mai multe ori au fost citați și menționați Ion Ceban, MAN (4 
ori), Vadim Brînzaniuc (PSDE),  Lilian Carp, PAS, Victor Chironda, PPDA, – de câte trei ori 
fiecare. Adrian Albu, PSRM, Cristina Vulpe, Partidul Șansă, și Ruslan Codreanu, Blocul 
Electoral „Ruslan Codreanu” – de câte două ori fiecare, iar alți opt concurenți la funcția de 
primar al capitalei – câte o dată. Alți șase concurenți înscriși în cursa electorală pentru Primăria 
Cahul au fost doar menționați în știri, fără a fi citați direct. 

Știrile cu caracter electoral direct nu au favorizat sau defavorizat vreun concurent. O parte din 
materialele cu caracter electoral indirect au avut însă conotație negativă pentru reprezentantul 
MAN în cursa pentru Primăria capitalei, defavorizându-l în opt cazuri, iar candidații PAS au 
beneficiat de contextul pozitiv a șapte știri în care autoritățile centrale au apărut în lumină 
pozitivă.   

Într-un caz, concurentul MAN, Ion Ceban, a fost prezentat de o manieră ușor zeflemitoare, 
fiind vorba despre o analiză video preluată de la Comunitatea WatchDog, care a analizat 
respectarea promisiunilor electorale ale actualului primar (16 octombrie). De asemenea, Jurnal 
TV a pus pe post o serie de reportaje (patru, care au fost repetate în Sinteza săptămânii) în 
care a reflectat diverse probleme privind infrastructura proastă în capitală, cum ar fi drumuri 
cu gropi, căi de acces și pasaje subterane dezastruoase, în care sunt incluse opinii ale 
locuitorilor capitalei cu privire la aceste probleme. Nu este vizat direct primarul Ceban, 
reporterii menționând că Primăria nu a răspuns solicitărilor de a comenta situația, dar, prin 
transfer de imagine, aceste materiale sunt defavorabile actualului primar.  

În perioada de referință, postul a reflectat detaliat cea de-a 4-a ediție a Platformei de Sprijin 
pentru Moldova, fiind listate granturile de care va beneficia RM din partea mai multor țări pentru 
a avansa pe calea integrării europene, pentru a implementa reforme, pentru a asigura eficiența 
energetică etc. Aceste materiale au pus în lumina pozitivă autoritățile centrale și, respectiv, 
partidul de guvernământ și pe exponenții acestuia în alegerile locale generale.  

Majoritatea materialelor analizate au fost echidistante, separând faptele de opinie. Într-un 
singur caz, în reportajul din 12 octombrie, repetat în Sinteza săptămânii, reporterul operează 
cu cifre și face pronosticuri: „Reparația podului de pe strada Mihai Viteazul din capitală ar mai 
putea dura vreo doi ani. Asta chiar dacă finalizarea lucrărilor era preconizată până la finele 
acestui an. La mai bine de un an de când au fost impuse restricții de circulație și după jumătate 
de an de când a început propriu-zis reabilitarea podului, nici 50 la sută din lucrările planificate 
nu au fost realizate. În timp ce autoritățile locale și cele centrale se acuză reciproc, șoferii trec 
zilnic prin ambuteiaje infernale”, spune reportera, fără a face trimitere la surse specifice. Într-o 
altă știre, din buletinul din 13 octombrie, despre reacția Ministerului de Externe la acuzațiile lui 
Ilan Șor potrivit cărora autoritățile nu ar permite aterizarea unei curse charter din Israel, pe 
ecran apare burtiera „Șor exploatează suferința oamenilor”, fără a atribui afirmația vreunei 
surse și lăsând impresia că e opinia postului cu privire la acest subiect.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

Postul a asigurat o diversitate relativă a surselor în știrile analizate, incluzând în 11 materiale 
mai multe opinii relevante subiectelor abordate, celelalte materiale fiind bazate pe o singură 
sursă de informații. 

În toate știrile de conflict, furnizorul de servicii media audiovizuale a manifestat corectitudine 
și echilibru în prezentarea acestora, incluzând opinia celei de-a două părți sau menționând că 
le-a fost solicitată reacția, dar cei vizați nu au răspuns.  

Materialele relevante au fost dezechilibrate din perspectiva gender, la Jurnal TV fiind citate 39 
de surse de sex masculin și 15 de sex feminin. 

Limbajul și imaginile video utilizate  

Limbajul utilizat de Jurnal TV în știrile electorale a fost, în general, neutru. Imaginile care au 
însoțit materialele electorale au fost difuzate cu respectarea normelor deontologice. 

 



            

TV8 

Implicarea în campania electorală 

În perioada de raport, postul TV8 a realizat 17 știri cu caracter electoral direct și indirect, dintre 
care 12 au fost incluse la rubrica „Electorala 2023”. Subiectele materialelor au informat despre 
numărul de candidați înscriși în cursa electorală pentru Primăria Chișinău și soluțiile 
identificate de aceștia pentru dezvoltarea orașului, au prezentat informații despre procesul 
electoral, furnizate de CEC, concluzii ale raportului de monitorizare lansat de Misiunea de 
observare a alegerilor Promo-LEX privind intensificarea vizibilă a cazurilor de utilizare abuzivă 
a resurselor administrative în campania electorală, rezultatele unui sondaj de opinie etc.  

TV8 a difuzat cinci știri cu caracter electoral indirect despre Platforma de Sprijin pentru 
Moldova și asistența financiară externă de care va beneficia Republica Moldova până la final 
de an. Două din buletine monitorizate nu au conținut nicio știre cu tematică electorală.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

În perioada monitorizată, postul TV8 a oferit acces în știri pentru 14 concurenți electorali. 
Prioritățile electorale ale acestora au fost prezentate în trei știri-sinteză realizate în baza 
evenimentelor și/sau acțiunilor organizate de concurenți, materialele având același format. 
Candidatul Ruslan Codreanu (Blocul Electoral „Ruslan Codreanu”) a avut două intervenții, iar 
ceilalți 13 candidați – câte o intervenție. Știrile au fost realizate de o manieră neutră, fără 
tendințe de favorizare sau defavorizare a unui candidat anume. 

Trei dintre știrile cu caracter electoral indirect i-au plasat în context pozitiv pe reprezentanții 
APC, fiind favorabile și concurenților PAS în campania electorală. Este vorba despre materiale 
care s-au referit la la Platforma de Sprijin pentru Moldova și asistența financiară externă de . 
De exemplu, știrea din buletinul din 17 octombrie o citează pe președinta RM, Maia Sandu, 
care spune: „Cu ajutorul prietenilor Moldovei, am reușit lucruri care păreau irealizabile cu câțiva 
ani în urmă. Instituțiile noastre sunt pregătite să asigure ordinea și securitatea în țară, 
cumpărăm gaze naturale din mai multe surse și nu mai permitem să fim șantajați, prin 
intermediul resurselor energetice, alocăm bani pentru cei mai vulnerabili, sprijinim deschiderea 
afacerilor, modernizăm, cu pași rapizi rețeaua rutieră și avem planuri mari, bine puse la punct, 
pe care le-ți auzit astăzi. Planul nostru este (...) să asigurăm condiții de viață europene în 
localitățile noastre.”  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Din cele 17 știri monitorizate, 10 au fost realizate din mai multe surse, fiind asigurat pluralismul 
de opinie.  

Din numărul total de materiale relevante monitorizării, patru au fost știri de conflict. Acestea au 
fost echilibrate, oferind dreptul la replică persoanelor vizate și demonstrând efortul jurnalistic 
de a echilibra materialul.  

Din perspectiva asigurării egalității de gen, sursele de sex masculin au fost citate de 30 de ori, 
iar femeile au fost citate de 17 ori, fapt explicat prin prezența mai mare a bărbaților în știrile cu 
caracter electoral direct.  

Limbajul și imaginile video utilizate 

În cadrul știrilor cu caracter electoral direct sau indirect, postul TV 8 a utilizat un limbaj neutru, 
cu excepția a două materiale. Primul s-a referit la cursa charter comandată de Ilan Șor pentru 
cetățeni moldoveni în care s-a utilizat eticheta „fugarul Ilan Șor” (15 octombrie). Al doilea 
subiect a fost despre programul „Satul Moldovenesc” (16 octombrie), în cadrul căruia s-a 
recurs de două ori la eticheta „fugarul Ilan Șor”. Imaginile difuzate au fost în corespundere cu 
normele deontologice. 
 
 
 



            

Pro TV Chișinău 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 12-23 octombrie 2023, postul de televiziune Pro TV Chișinău a difuzat 32 de 

subiecte cu caracter electoral direct sau indirect. 23 dintre acestea s-au regăsit la rubrica 

„Electorala 2023”, iar nouă au fost în afara acesteia. Știrile s-au referit la disensiunile dintre 

concurenții electorali, înregistrarea candidaților și lansarea acestora în campania electorală, 

rezultatele unor sondaje de opinie privind popularitatea concurenților din cursa pentru 

municipiul Chișinău, accesul persoanelor cu nevoi speciale în incinta secțiilor de vot, opinia 

unor experți și analiști politici pe marginea procesului electoral, dar și a unor candidați, 

promisiunile concurenților și prioritățile acestora din programele lor electorale, concluziile celui 

de-al treilea raport de monitorizare a campaniei electorale al Asociației Promo-LEX etc.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

În perioada de raport, Pro TV Chișinău a oferit acces sau a menționat în știrile cu caracter 

electoral 16 concurenți în alegerile locale generale. De cele mai multe apariții  au beneficiat: 

Ion Ceban (MAN) – opt ori și Victor Chironda (Platforma DA) – patru ori. Ruslan Codreanu 

(Blocul electoral „Ruslan Codreanu”), Ștefan Gligor (Partidul Schimbării), Andrei Donica 

(Mișcarea Profesioniștilor „Speranța – Надежда”) și Lilian Carp (PAS) au avut câte două 

apariții, iar ceilalți concurenți – câte o apariție.  

În mare parte, în știrile monitorizate nu au fost identificate predilecții față de vreun candidat 

sau concurent electoral, postul reflectând neutru activitatea acestora și procesul electoral. 

Totuși, în știrile care l-au vizat pe Ion Ceban (MAN) și Cristina Vulpe (Partidul Șansă) s-a putut 

sesiza o ușoară tendențiozitate, aceștia fiind defavorizați, în raport cu alți concurenți. De 

exemplu, Pro TV Chișinău a reflectat în câteva știri divergențele și acuzațiile aduse de către 

Victor Chironda la adresa lui Ion Ceban. Într-o altă știre – „Experți despre alegeri” – redacția a 

vorbit despre declarațiile unor analiști politici care „susțin că alegerile locale din acest an 

reprezintă o luptă a conducerii țării împotriva influenței Moscovei. De această părere este 

expertul WatchDog, Valeriu Pașa. Pașa i-a acuzat pe Ilan Șor, PCRM, PSRM, MAN și 

candidații acestuia, care sunt oamenii Kremlinului”.  

Postul a difuzat în perioada de raport două reportaje la rubrica “Capitala ambuteiajelor” și o 

știre privind rezultatele unui sondaj de opinie privind îngrijorările locuitorilor capitalei, în care 

nu s-a făcut trimitere directă la Ion Ceban, dar s-a pus accent pe problemele Primăriei, fiind 

defavorabile pentru Ceban.  

Într-o altă știre în care s-a menționat despre prezentarea programului electoral al lui Ion Ceban, 

a fost admis amestecul faptelor cu opiniile: „Nu le-a realizat pe cele vechi, dar a lansat altele 

noi. Ion Ceban a venit astăzi cu un șir de promisiuni, prezentându-și programul electoral pentru 

această campanie alături de echipa sa de consilieri, majoritatea angajați ai Primăriei”.  Un alt 

caz de amestec al faptelor cu opiniile a fost înregistrat în știrea în care candidata Partidului 

Șansă, Cristina Vulpe, și-a anunțat programul electoral: „...a făcut promisiuni grandioase, cele 

mai multe fiind greu de acoperit de bugetul municipal”.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Majoritatea știrilor analizate (22) au prezentat o singură perspectivă cu referire la subiectul 
abordat, iar în 12 cazuri materialele au asigurat pluralismul de opinie.  

În perioada de raport, Pro TV Chișinău a avut șapte materiale controversate, în toate fiind 
asigurat echilibrul surselor și/sau dreptul la replică/opinie.  

Postul nu a asigurat echilibrul de gen al surselor, oferind acces în știri unui număr de 52 de 
bărbați și 14 femei. 



            

Limbajul și imaginile video utilizate 

Limbajul utilizat în știrile electorale a fost, în general, neutru, cu excepția unei știri în care a 
fost folosită eticheta „fugarul Șor”. Este vorba despre materialele care i-au vizat pe 
reprezentanții Partidului Șansă și Partidului Renaștere. Imaginile care au însoțit materialele 
electorale au respectat normele deontologice. 

Cinema 1 

Implicarea în campania electorală 

În intervalul 12-23 octombrie 2023, postul de televiziune Cinema 1 a inclus în buletinul de știri 
din prime-time 45 de subiecte cu caracter electoral și indirect, dintre care 35 la rubrica 
„Electorala 2023”.  În mare parte, subiectele s-au referit la prioritățile concurenților electorali 
înscriși în cursa pentru Primăria capitalei, dar și la evenimente de campanie sau declarații ale 
acestora în raport cu anumite subiecte de interes public, prezentarea rezultatelor unui sondaj 
de opinie privind preferințele electorale ale cetățenilor în preajma scrutinului din 5 noiembrie, 
decizii ale CEC privind alegerile locale generale sau avertizarea Poliției potrivit căreia 
„cumpărarea alegătorilor reprezintă o infracțiune”. Materialele cu caracter electoral indirect au 
vizat activitatea APC, inclusiv Forumul Platformei de Sprijin pentru Moldova. 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

Știrile și reportajele realizate de Cinema 1 în perioada de raport au respectat principiile 
neutralității, echidistanței și imparțialității. În știrile cu caracter electoral nu au fost identificate 
atitudini preferențiale pentru anumiți concurenți electorali. În perioada supusă monitorizării, 
postul de televiziune s-a axat în mare parte pe subiecte care vizează prioritățile concurenților 
electorali, fiindu-le oferite șanse egale de prezentare a acestora. 
 
Cinema 1 a citat și menționat în știrile cu caracter electoral direct 24 de candidați. Echipa PAS 
și candidatul acesteia la funcția de primar al capitalei, Lilian Carp, au fost menționați/citați în 
patru materiale. Candidatul MAN, Ion Ceban, a fost protagonistul a trei materiale, iar candidatul 
CUB, Ion Bulgac, a fost vizat în două știri. Alți 21 de concurenți au avut câte o apariție în care 
s-au axat preponderent pe prioritățile lor electorale sau evenimente de campanie.  

În perioada monitorizată, Cinema 1 a pus pe post cel puțin 10 materiale care au favorizat în 
mod indirect partidul de guvernare PAS, vorbind despre asistența și fondurile europene care 
vor ajunge în Moldova în următoarea perioadă. În unul din materiale, din buletinul din 12 
octombrie, a fost citată președinta Maia Sandu care a menționat: „Totodată, continuăm să 
primim ajutor substanțial din partea unui număr mare de parteneri externi. Există Platforma 
Pace în Europa, prin intermediul căreia Moldova beneficiază de resurse importante. Din 
discuțiile pe care le-am avut cu partenerii externi, am înțeles că acest suport va fi asigurat și 
în viitor”, a spus Maia Sandu. Într-un alt material din 13 octombrie, despre vizita la Chișinău a 
președintei Comisiei Europene Ursula von der Leyen, Maia Sandu a menționat că „prin 
intermediul Fondului de eficiență energetică în Moldova vor veni în 105 mil. de euro”. „În 
același timp, Maia Sandu a asigurat oaspeții din Europa că toate instituțiile din țara noastră 
sunt activ implicate în procesul de integrare europeană a țării și lucrează cot la cot pentru a 
îndeplini obiectivele stabilite”, a citat-o reporterul pe Maia Sandu. Pe 17 octombrie, în contextul 
desfășurării la Chișinău a Forumului Platformei de Sprijin pentru Moldova, premierul Dorin 
Recean a menționat că „prezența la Chișinău a oaspeților din Franța, Germania și România 
este o dovadă în plus a solidarității și angajamentului de a susține democrația în Republica 
Moldova, creșterea economică și dezvoltarea țării. Moldovenii apreciază susținerea dvs. ... 
Astăzi ne-am  întâlnit pentru a stabili direcția pentru un viitor mai prosper”. „...În următorii ani, 
noi vom investi în linii generale în Republica Moldova 200 mil. de euro”, a spus ministra de 
externe a Franței, Catherine Colonna.   

 
 



            

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

În materialele cu caracter electoral direct difuzate în perioada 12-23 octombrie, Cinema 1 a 
inclus, de regulă, opinia unei singure surse și nu a oferit informații de context, eșuând să 
asigure pluralismul de opinie.  
 
Edițiile de știri monitorizate au inclus două materiale controversate care s-au referit la acuzațiile 
a două partide în legătură cu „utilizarea de către partidul de guvernare a resurselor 
administrative” precum și „acuzațiile de minciună” la adresa primarului degrevat al capitalei Ion 
Ceban din partea candidatului Platformei DA, Victor Chironda. În ambele materiale, puse pe 
post pe 12 octombrie, a fost respectat dreptul la replică și echilibrul surselor.  
 
Din punctul de vedere al asigurării egalității de gen, postul a dat prioritate surselor de sex 
masculin (38), în detrimentul surselor de sex feminin (9). Dezechilibrul de gen poate fi explicat 
prin includerea în buletine a materialelor cu caracter electoral direct, candidații fiind în 
majoritate bărbați. 
 
Limbajul și imaginile video utilizate  

Cinema 1 nu a utilizat limbaj discriminatoriu la adresa concurenților electorali în știrile difuzate. 

Imaginile au fost neutre și au respectat standardele etice și profesionale. 

 
ITV Moldova 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 12-23 octombrie, în principalul buletin al zilei, pus pe post de luni până vineri, ITV 
Moldova a difuzat 60 de știri relevante acestei monitorizări, dintre care 33 la rubrica „Electorala 
2023”, iar 27 în afara ei.  

Materialele de la rubrica dedicată campaniei electorale au avut în vizor, în mare parte, 
problemele capitalei identificate de contracandidații lui Ion Ceban, MAN, precum și soluțiile pe 
care le oferă, programele și obiectivele concurenților electorali, rezultatele unor sondaje 
sociologice, constatările rapoartelor lansate de Asociația Promo-LEX în campania electorală, 
prelungirea mandatelor de arest pe numele deputaților Alexandr Nesterovschi și Irina Lozovan, 
membri ai Partidului Renaștere etc. 

În afara rubricii electorale, ITV Moldova a reflectat pe larg situația cetățenilor moldoveni aflați 
în Israel și pașii întreprinși de Ilan Șor pentru a-i ajuta să revină acasă. Totodată, ITV Moldova 
a realizat mai multe reportaje despre problemele Capitalei și două reportaje din satele Chirca 
și Onești, conduse de primari din partea PSRM, pentru a ilustra problemele din aceste localități 
etc.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

În perioada de referință, în cadrul rubricii electorale, ITV Moldova a asigurat spațiu de emisie 
pentru circa jumătate din concurenții electorali la funcția de primar al capitalei (17 concurenți). 
Cele mai multe știri i-au revenit lui Vadim Brînzaniuc, PSDE, și Anatol Usatîi, PDCM, 
evenimentele/declarațiile lor fiind reflectate în câte trei materiale. Ion Ceban (MAN), Vasile 
Bolea (Partidul Renaștere), Ruslan Codreanu (Blocul Electoral „Ruslan Codreanu”), Ion 
Ștefăniță (PMRM) au fost protagoniștii a câte două materiale. Ceilalți concurenți au fost 
reflectați în câte o știre, alături de concurenții pentru Primăria Chișinău fiind reflectat și un 
concurent electoral de la Bălți - Ion Straciuc (PACE). Într-o știre comună, ITV Moldova a 
prezentat evenimente electorale ale Victoriei Șapa, care concurează pentru funcția de primară 
la Bălți, și Alexei Lungu, înscris în cursa electorală pentru funcția de primar la Orhei, ambii 
candidați din partea Partidului Șansă.  
 
27 de știri din cele 60 monitorizate în perioada de raport au fost părtinitoare. Zece materiale 
cu caracter electoral indirect au pus în lumină negativă autoritățile centrale, în special în 



            

materialele privind evacuarea cetățenilor moldoveni din Israel, în care s-a menționat că 
autoritățile și ambasada RM nu se descurcă și iau decizii întârziate, fiind incluse opinii ale 
cetățenilor de genul – „Уважаемое руководство Молдовы, не будьтe звереами!/Stimată 
conducere a Moldovei, nu fiți animale!” sau „M-am adresat pe Facebook, dar niciun rezultat. 
Și încă și prețurile au ridicat pentru toate biletele. Au ajuns tocmai la 1.000 de euro”. Aceste 
materiale sunt în măsură să pună în lumină negativă candidații partidului de guvernământ în 
această campanie electorală.   
 
Alte 11 materiale au fost defavorabile administrației publice locale din Chișinău și, implicit, 
primarului degrevat Ion Ceban. Prin reflectarea constantă a problemelor din municipiul 
Chișinău, postul l-a defavorizat evident pe Ion Ceban. În fiecare dintre buletinele monitorizate, 
imediat după rubrica „Electorala 2023”, ITV Moldova a dedicat spațiu pentru unul sau două 
reportaje în care a abordat câte o problemă diferită, cum ar fi ambuteiajele, lipsa locurilor de 
parcare, situația râului Bîc, starea clădirilor, cea a parcului de distracție din sectorul Botanica, 
precum și a Arcului de Triumf, problema câinilor vagabonzi etc. În materialele respective au 
fost incluse vox-populi cu cetățeni întâlniți în stradă. În mare parte, opiniile incluse în reportaje 
au fost critice sau acuzatoare la adresa autorităților municipale (de ex. „Am auzit că s-au dat 
foarte mulți bani (...) Ca de obicei, cineva își pune banii în buzunar și nimic nu se face”). În 
unele reportaje, autorii au generalizat: „Cetățenii municipiului Chișinău țin minte că înainte râul 
arăta altfel. Acum ei sunt dezamăgiți (...)” (13 octombrie). În abordarea unor probleme, 
jurnaliștii au difuzat imagini din arhivă cu Ion Ceban care susținea că va veni cu soluții pentru 
anumite probleme, succedate de remarca jurnaliștilor care susțin că o anumită problemă a 
rămas nerezolvată: „Primarul general Ion Ceban a declarat că va monitoriza personal crearea 
locurilor de parcare în centrul Capitalei. Din momentul interviului au trecut mai bine de doi ani, 
iar sondajul a arătat că problema locurilor actuale rămâne mega actuală” (12 octombrie). 
 
În aceeași perioadă de raport, ITV Moldova a reflectat pe larg și părtinitor situația cetățenilor 
moldoveni aflați în Israel și implicarea lui Ilan Șor pentru a asigura evacuarea lor. În total, ITV 
Moldova a difuzat zece astfel de materiale. În majoritatea se relatează extins despre implicarea 
promptă a lui Ilan Șor, iar în altele, inclusiv în cadrul rubricii „Electorala 2023”, s-a menționat 
în context despre ajutorul oferit de Ilan Șor.  
 
În cea mai mare parte a materialelor au fost citați cetățeni care au ajuns acasă după ce ar fi 
apelat la ajutorul lui Ilan Șor. Echipele de filmare au mers la aeroport sau în parcarea unde au 
ajuns microbuzele ce au transportat cetățenii care au zburat din Israel în România. Pe post 
sunt puse voci ale mai multor persoane care îi mulțumesc lui Ilan Șor pentru implicare promptă 
și/sau critică autoritățile de la Chișinău sau Ambasada Republicii Moldova în Israel pentru 
faptul că nu a reacționat în niciun fel la mesajele lor. În unele dintre aceste reportaje, Marina 
Tauber apare oferind mâncare pasagerilor sau discutând cu ei. Citatul Marinei Tauber inclus 
în buletinul de pe 16 octombrie: „Vreau să accentuez încă o dată că toate aceste curse charter 
și tot ce ține de transportarea cetățenilor noștri este organizat absolut gratuit de Ilan Șor”.  
 
Pe lângă citatele care îl favorizează pe Ilan Șor, jurnaliștii ITV Moldova și-au construit textele 
astfel încât să scoată în prim plan recunoștința cetățenilor veniți din Israel: „Oamenii îi 
mulțumesc mult lui Ilan Șor datorită căruia rudele lor, persoanele dragi au putut să revină în 
sfârșit acasă” (live de la Aeroportul Internațional Chișinău, 19 octombrie).  
 
Prin această abordare, ITV Moldova a favorizat în mod evident exponenții partidelor apropiate 
lui Ilan Șor care au beneficiat de transfer de imagine pozitivă. În ediția din 16 octombrie, imediat 
după unul dintre materialele de la aeroport, ITV Moldova a început rubrica „Electorala 2023” 
cu o știre despre Cristina Vulpe, candidata Partidului Șansă, care a venit la aeroport pentru a 
susține oamenii reveniți din Israel. 
 
Părtinitoare poate fi considerată abordarea ITV Moldova și în cazul reflectării, în afara rubricii 
electorale, a situației din două sate, conduse de primari din partea PSRM. Pe 11 octombrie 
Orizont TV a publicat un reportaj din satul Chirca, Anenii Noi, vorbindu-se despre „sărăcia și 
devastarea” din localitate. Pe 17 octombrie, același material video a fost difuzat și de ITV, fiind 



            

citați aceiași oameni, inclusiv bărbatul care spune: „Să facă să fie bine pentru sat, așa cum au 
făcut la Orhei”. Deși au trecut șase zile de la momentul difuzării reportajului de către Orizont 
TV, ITV Moldova a păstrat explicația pentru neoferirea dreptului la replică: „Primarul nu se afla 
pe loc la momentul filmărilor. Nu a răspuns nici la apelurile noastre”. Spre deosebire de Orizont 
TV, ITV Moldova nu a menționat că primarul satului Chirca este din partea PSRM.  
 
Un alt material a fost difuzat pe 20 octombrie. Reportajul din satul Onești, raionul Hâncești, 
scoate în evidență faptul că locuitorii nu au acces la apă, canalizare, iar drumurile sunt în stare 
proastă. În material este vizat un primar de la PSRM despre care se menționează că a candidat 
pentru un nou mandat. 
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
Deși majoritatea reportajelor difuzate de ITV Moldova în afara rubricii „Electorala 2023” au 
inclus vocile cetățenilor, acestea nu pot fi considerate pluraliste sau diverse, întrucât au fost 
selectate puncte de vedere care exprimau aceeași opinie, iar în cazul materialelor despre 
implicarea lui Ilan Șor în organizarea procesului de transportare a cetățenilor moldoveni din 
Israel toate opiniile au fost pozitive. Astfel, doar șapte materiale din 60 pot fi considerate 
pluraliste.  
 
ITV Moldova a asigurat integral dreptul la replică în șapte din cele 34 materiale cu caracter 
controversate. În altele 10 reporterii au menționat că au încercat să contacteze părțile opuse, 
dar acestea nu au răspuns solicitării ITV Moldova. Postul de televiziune a eșuat să asigure 
echilibrul de surse în mai multe știri care au reflectat revenirea cetățenilor moldoveni din Israel 
cu ajutorul lui Ilan Șor și în care sunt criticate autoritățile. Autorii nu au menționat despre efortul 
întreprins pentru a echilibra aceste știri. Dezechilibrate au fost și mai multe știri de la rubrica 
„Electorala 2023” în care concurenți electorali sau reprezentanți ai acestora acuză sau critică 
actualele autorități municipale sau centrale. De exemplu, Mihai Stratulat, activist al Blocului 
Electoral „Ruslan Codreanu”, a vorbit în cadrul dezbaterilor electorale de la ITV Moldova 
despre administrarea defectuoasă a bugetelor întreprinderilor municipale (13 octombrie), 
Ștefan Gligor, PS, a subliniat probleme cauzate de corupția din Primăria mun. Chișinău (16 
octombrie), Ion Ștefăniță, PMRM, a spus că autoritățile centrale nu se descurcă cu evacuarea 
cetățenilor moldoveni din Israel și iau decizii întârziate: „Cei care guvernează astăzi această 
țară, se sinucid politic” (17 octombrie).  
 
Din punctul de vedere al asigurării egalității de gen, postul a dat prioritate surselor de sex 
masculin (98), în defavoarea celor de sex feminin (49), majoritatea candidaților înscriși în 
campania electorală pentru alegerile locale generale fiind bărbați. Femeile au fost citate mai 
des în materialele care au inclus opiniile cetățenilor cu privire la diverse probleme.  
 
Limbajul și imaginile video utilizate  

În edițiile informative monitorizate, ITV Moldova nu a utilizat limbaj discriminatoriu la adresa 

concurenților electorali, iar imaginile utilizate au fost neutre, caracteristice știrilor de 

televiziune. 

Orizont TV 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 12-23 octombrie, Orizont TV a pus pe post 42 de subiecte cu caracter electoral 
direct și indirect, toate regăsindu-se la rubrica „Electorala 2023”. Materialele au vizat Strategia 
de securitate prezentată de președinta Maia Sandu, care „a provocat reacții în rândul 
politicienilor”, enunțarea priorităților electorale ale candidaților înscriși în cursa electorală 
pentru Primăria mun. Chișinău, respingerea de către Curtea de Apel Chișinău a recursului 
Marinei Tauber împotriva Consiliului electoral de circumscripție Bălți, care a refuzat să 
examineze documentele acesteia pentru înregistrarea în calitate de concurent la alegerile 
locale generale din 5 noiembrie, concluziile CEC privind gestionarea fondurilor de către 



            

concurenții electorali, topul concurenților electorali cu cele mai mari cheltuieli în primele două 
săptămâni de campanie, apariția în grila de programe a furnizorului de servicii TV „Starnet” a 
unui nou post de televiziune „Moldova Europeană”, care „elucidează evenimente ce au 
tangență cu parcursul european al țării”. De asemenea, postul a difuzat trei materiale din 
localitățile Hîrjăuca și Dereneu din raionul Călărași, și satul Onești din raionuș Hâncești, în 
care sunt elucidate probleme de infrastructură. Trei știri s-au referit la moldovenii care au ajuns 
acasă „după ce au solicitat ajutorul lui Ilan Șor pentru a părăsi Israelul”. 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

În perioada de raport, Orizont TV a oferit spațiu de emisie unui număr mare de candidați 
electorali și/sau partidelor politice în funcție de evenimentele electorale desfășurate. Postul a 
reflectat în total 21 de candidați și concurenți electorali, acordând prioritate reprezentanților 
Partidului Șansă și MAN care au fost vizați direct sau indirect în șapte materiale fiecare, dar și 
reprezentanților Partidului Renaștere care au apărut în cinci materiale. Ceilalți concurenți au 
fost citați/menționați o dată sau de două ori.   
 
În materialele analizate, Orizont TV a acordat spațiu extins fostului Partid Politic Șor și 
exponenților acestuia. Postul a difuzat două materiale complexe (13 și 16 octombrie) care au 
vizat întoarcerea din Israel a moldovenilor, „care au solicitat ajutorul lui Ilan Șor”. În materialele 
realizate la Aeroportul Internațional Chișinău au fost citați direct cetățeni moldoveni care au 
revenit în țară, fapt pentru care aceștia sunt „foarte recunoscători Partidului Șor și lui Ilan Șor”. 
„Am venit cu bilete gratuite, care costă în această perioadă 850-860 euro”; „Numai Ilan Șor a 
făcut un astfel de gest minunat. Cu această cursă au venit 300 de persoane”; „Noi am venit 
gratuit și slava Domnului, chiar ne-au și hrănit la Aeroport. O atitudine foarte bună”; „Aceasta 
a fost singura variantă cu care ne-am putut deplasa”; „Îi mulțumesc dumnealui pentru că a 
reacționat imediat și a ajutat foarte mulți oameni din Israel, care au ajuns acasă cu ajutorul lui, 
au putut zbura, datorită dumnealui, pentru că de acolo să zbori este foarte greu, mai ales 
acum, când peste tot se bombardează”; „Bine că ne-au ajutat. Foarte corect au făcut. Îi 
mulțumesc domnului Ilan Șor că a făcut acest gest frumos pentru lume. Băieții au sunat, au 
vorbit și îndată a și reacționat” – sunt o parte din declarațiile oamenilor puse pe post. În cadrul 
materialelor a fost citată și deputata Reghina Apostolova, care „i-a mulțumit lui Ilan Șor pentru 
această inițiativă”. În materialele realizate de la Aeroport, în imagini apar liderul Partidului 
Șansa, Alexei Lungu, dar și Marina Tauber de la fostul Partid Politic Șor, fără a fi citați direct 
sau indirect.  
În contextul curselor charter care au ajuns la Chișinău din Israel, Orizont TV a realizat și un 
subiect (16 octombrie) în care „candidata Partidului Șansa la funcția de primar al mun. 
Chișinău, Cristina Vulpe a mers la Aeroport, pentru a oferi susținere moldovenilor ajunși 
acasă”.  
 
În cadrul unui material pus pe post pe 23 octombrie 2023 privind lansarea în campanie a 
candidaților Partidului Șansă pentru funcția de primar al mun. Orhei, Alexei Lungu, și pentru 
funcția de primar al mun. Bălți, Victoria Șapa, reporterul a precizat că „în cadrul acestor 
evenimente deputații independenți ai formațiunii declarate neconstituționale Şor și-au exprimat 
sprijinul față de candidații formațiunii Şansă. Ei au subliniat că scopul lor este păstrarea și 
continuarea proiectelor sociale și de infrastructură de succes demarate în Moldova de Ilan 
Şor”. 
 
Candidatul Partidului MAN, Ion Ceban, a fost vizat în șapte subiecte, care l-au pus mai mult în 
lumină negativă, chiar dacă au respectat corectitudinea și echilibrul surselor. Știrile au vizat 
raportul CEC privind gestionarea financiară a MAN, „finanțat în mare parte de membrii de 
partid, mulți dintre care sunt angajați ai Primăriei Chișinău”, reacția lui Ion Ceban la acuzațiile 
candidatului Ruslan Codreanu care a spus că „administrația Ceban a luat 1 mlrd. de lei de la 
băncile comerciale la dobânzi mari”, critici aduse de locuitorii capitalei în ceea ce privește 
decizia autorităților de a crea o bandă pentru bicicliști pe str. 31 august, analiza Comunității 
WatchDog a programului electoral al lui Ion Ceban de acum patru ani care a constatat că 



            

„acesta ar fi îndeplinit doar 13% din promisiuni”, reacția locuitorilor capitalei care „se plâng că 
drumurile sunt pline de gropi și noroi” etc.  
 
În perioada de raport, Orizont TV a realizat mai multe materiale care i-au defavorizat direct pe 
candidații PSRM, care concurează pentru un nou mandat. În buletinul difuzat pe 19 octombrie, 
s-a menționat că de lipsa canalizării centralizate și a iluminatului stradal slab „s-au plâns 
locuitorii din Hârjauca, raionul Călărași, unde administrația locală este condusă de Vasile 
Manuil, de la Partidul Socialiștilor”. Pe 17 și 20 octombrie, postul a difuzat alte două materiale 
în care s-a analizat problema alimentării cu apă în satul Onești, raionul Hâncești, iar „sătenii 
s-au plâns că autoritățile nu fac nimic”, autoritățile fiind reprezentate tot de exponenți ai PSRM. 
Pe 23 octombrie, Orizont TV a difuzat un material similar despre lipsa drumurilor și a canalizării 
în satul Dereneu, raionul Călărași, în care „oamenii se plâng că localitatea este pe punct de 
pieire”. Vasile Revenco, primarul degrevat, este exponent al PSRM.   
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
În majoritatea materialelor relevante a fost asigurat pluralismul de opinii, știrile incluzând 
diverse surse și prezentând informații de context.  
 
Toate cele 21 de subiecte controversate au fost echilibrate din perspectiva dreptului la replică, 
citând persoanele/instituțiile vizate sau menționând că aceștia nu au răspuns solicitărilor de a 
reacționa.    
 
Din punctul de vedere al asigurări egalității de gen, postul a asigurat un echilibru relativ al 
surselor, bărbații fiind citați de 59 de ori, iar femeile – de 41 de ori. 
 
Limbajul și imaginile video utilizate  

Orizont TV nu a utilizat limbaj discriminatoriu la adresa concurenților electorali în știrile 

difuzate. Imaginile utilizate au fost neutre, conform normelor etice și profesionale. 

Vocea Basarabiei TV 

Implicarea în campania electorală 

În perioada de raport, postul de televiziune Vocea Basarabiei TV a difuzat în buletinul de știri 

din prime-time 26 de știri relevante prezentei monitorizări, dintre care cinci cu caracter electoral 

direct. Postul a reflectat sporadic campania electorală propriu-zisă, fără să urmărească 

procesul de înregistrare a candidaților, lansarea în cursa electorală a acestora etc. Materialele 

care au apărut la rubrica „Electorala 2023” au fost știri scurte despre activitatea Comisiei 

Electorale Centrale - editarea de către CEC a unor materiale informative în cinci limbi, 

informarea alegătorilor cu privire la data-limită când își pot verifica numele în listele electorale, 

precum și despre un sondaj de opinie privind preferințele alegătorilor.  

O mare parte din știrile analizate au avut caracter electoral indirect, fiind vorba despre 

materiale ce au inclus secvențe din emisiunea „Puncte de reflecție”, cu invitați din Guvern, 

inclusiv prim-ministrul Dorin Recean și alți miniștri, știri despre ajutorul financiar al partenerilor 

externi, destinat pentru acoperirea compensațiilor, reabilitarea infrastructurii și majorărilor de 

salarii, materiale despre Programul „Satul European Expres”, vox-uri în care persoanele 

intervievate laudă guvernarea și spun că trebuie păstrat cursul actual etc.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Știrile cu caracter electoral direct puse pe post de Vocea Basarabiei TV în perioada de raport 

au fost corecte și echidistante. Totodată, majoritatea materialelor cu caracter electoral indirect, 

cu participarea exponenților puterii, i-au pus în lumină pozitivă pe reprezentanții APC și, 

respectiv, pe concurenții PAS în campania electorală. Astfel, 12 din cele 21 de materiale 



            

relevante au pus în lumină pozitivă guvernarea, vorbind despre fondurile de preaderare de 

care va beneficia Republica Moldova odată cu deschiderea negocierilor de aderare la Uniunea 

Europeană, despre sprijinul promis de mai multe state europene în cadrul Platformei de Sprijin 

pentru Moldova, despre majorarea pensiilor și despre măsurile întreprinse de Guvern pentru 

a asigura cetățenii cu căldură etc. De exemplu, într-o știre din buletinul din 12 octombrie, 

prezentatoarea accentuează că sprijinul obținut în ultimii opt ani de la partenerii externi este 

de opt ori mai mare decât pe timpul guvernării comuniste și că este important ca RM să 

continue ireversibil calea spre UE. La 14 octombrie, Vocea Basarabiei TV a informat despre 

oferirea de către UE a 105 milioane de euro pentru Moldova, citând-o pe președinta Maia 

Sandu: „Țara noastră, echipa noastră face tot posibilul pentru a ne apropia de Europa”. 

În alte știri, în special în programele din weekend, prezentatoarea a recurs la un ton laudativ 

în raport cu reprezentanții puterii (de exemplu, știrea despre „Satul European Expres”, din 17 

octombrie). În lipsa altor voci, decât cele pro guvernare, unele materiale au creat impresia că 

fac imagine candidaților PAS. 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Știrile din perioada analizată au fost realizate preponderent dintr-o singură sursă. Cu excepția 

vox-urilor, diversitatea de opinie a lipsit în toate celelalte știri.  

Trei din cele patru știri de conflict au asigurat integral sau parțial dreptul la replică. Într-un 

material plasat la rubrica „Electorala 2023”, directorul Promo-LEX, Ion Manole, a semnalat o 

problemă în legătură cu sabotarea de către autoritățile separatiste de la Tiraspol a alegerilor 

în satul Corjova. Acesta și-a exprimat nedumerirea că guvernarea de la Chișinău nu a 

intervenit în niciun fel pentru a preveni ca asemenea acte de sabotaj să nu se repete și la 

scrutinul din 5 noiembrie. Redacția nu a inclus și opinia/replica autorităților de la Chișinău.   

Postul a asigurat un echilibru relativ de gen, citând 20 femei și 29 de bărbați, aceștia fiind de 

cele mai multe ori surse în materialele de tip vox-populi.  

Limbajul și imaginile video utilizate  

În știrile analizate, Vocea Basarabiei TV a utilizat un limbaj și imagini ce au corespuns normelor 

legale și deontologice.  

  

Exclusiv TV 

Implicarea în campania electorală  

În perioada de raport, Exclusiv TV a difuzat 11 știri cu caracter electoral direct și 

indirect. Știrile electorale directe s-au referit la numărul de secții de votare care vor fi 

deschise pe întreg teritoriul țării, numărul candidaților care s-au înregistrat la alegerile 

locale generale, prioritățile din programele electorale ale unor candidați electorali, 

ordinea provizorie în buletinele de vot pentru funcția de primar al municipiului Chișinău 

și despre posibilitatea alegătorilor de a solicita urna de vot la domiciliu. Toate știrile 

electorale directe au fost înserate la rubrica „Electorala”. Știrile electorale indirecte s-

au referit la „tonele de gunoi care au rămas după cele două zile de sărbătorire a 

Hramului Chișinăului” și la eliberarea din arest preventiv a lui Mihail Bagas, fost 

aspirant la funcția de primar al capitalei. Un buletin informativ din cele difuzate nu a 

inserată nicio știre cu tentă electorală. 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 



            

În materiale relevante prezentei monitorizări au fost respectate criteriile de 

imparțialitate și obiectivitate. În perioada monitorizată, nu au fost identificate tendințe 

de favorizare sau defavorizare a candidaților electorali în știri. 

În perioada monitorizată, Exclusiv TV i-a citat și menționat în știrile cu caracter electoral 

pe următorii candidați: Ion Ceban (MAN) – două ori, Vadim Brînzaniuc (PSDE) – două 

ori, Ion Bulgac (CUB) – o dată, Constantin Butucel (PACE) – o dată, Fadei 

Nagacevschi (PDCM) – o dată, Vasile Bolea, (Partidul Renaștere) – o dată. De 

asemenea, în una din știri, Exclusiv TV i-a menționat pe toți cei 27 candidați la funcția 

de primar ai municipiului Chișinău 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Buletinele de știri au inclus o știre controversată: „Gropi acoperite cu ziare ale partidului 

MAN”. Jurnaliștii Exclusiv TV au reflectat informația potrivit căreia, activiștii Partidului 

Renaștere acopereau gropile de pe drumurile din capitală cu ziare electorale ale 

Partidului MAN. Știrea a fost echilibrată, iar celor vizați (MAN) le-a fost asigurat dreptul 

la replică.  

Din punctul de vedere al asigurării egalității de gen, postul a dat prioritate surselor de 

sex masculin (12), în defavoarea celor de sex feminin (4). 

Limbajul și imaginile video utilizate 

În cadrul știrilor cu caracter electoral direct sau indirect, Exclusiv TV a utilizat un limbaj 

neutru. Imaginile puse pe post au fost în corespundere cu normele deontologice. 

 
CONCLUZII GENERALE 
 
În perioada 12 – 23 octombrie 2023, în reflectarea campaniei electorale de către 10 posturi TV 
monitorizate au fost înregistrate următoarele tendințe generale:  

 
Postul Moldova 1 a reflectat pe larg campania electorală, oferind acces egal mai multor 
candidați electorali, fără a-i favoriza sau defavoriza pe vreunul dintre ei. Majoritatea știrilor au 
respectat rigorile profesionale, fiind corecte și echidistante. 

 
Postul TVR Moldova a oferit spațiu de emisie pentru majoritatea concurenților electorali, pe 

care i-a reflectat echilibrat și nepărtinitor. Administrația publică centrală a fost reflectată 

preponderent în știri pozitive, favorizând ușor exponenții PAS, prind transfer de imagine 

pozitivă.  

Jurnal TV a reflectat obiectiv și nepărtinitor evenimentele de campanie, prezentând echilibrat 
activitățile majorității concurenților electorali. Candidatul MAN, Ion Ceban, a fost defavorizat 
de mai multe materiale negative despre activitatea Primăriei, iar reprezentanții partidului de 
guvernământ au fost favorizați de contextul pozitiv al știrilor în care a fost vorba de 
administrația publică centrală.  
     
Postul Pro TV Chișinău a reflectat campania electorală neutru și echidistant, oferind acces 

egal majorității concurenților electorali. Ion Ceban, candidatul MAN, a fost ușor defavorizat de 

tonalitatea negativă în care a fost prezentat în știri.  

TV 8 a reflectat sumar și neutru campania electorală, oferind acces limitat în știri concurenților 

electorali. Postul nu a favorizat sau defavorizat evident vreun concurent electoral. 



            

Cinema 1 a asigurat spațiu de emisie pentru majoritatea concurenților electorali, favorizând 
ușor echipa PAS și pe candidatul acesteia la funcția de primar al capitalei, Lilian Carp, și pe 
candidatul MAN, Ion Ceban, prin numărul relativ mare de materiale. Administrația publică 
centrală și, implicit, partidul de guvernământ au fost favorizați de 10 materiale cu conotație 
pozitivă. 
 
ITV Moldova l-a defavorizat în mod evident pe Ion Ceban, MAN, prin numărul mare de 

materiale în care Primăria Chișinău este pusă în lumină negativă, iar exponenții partidului de 

guvernământ au fost defavorizați de materialele în care apar negativ autoritățile publice 

centrale. Exponenții partidelor apropiate lui Ilan Șor au beneficiat de transfer de imagine 

pozitivă din materialele părtinitoare despre implicarea lui Șor în evacuarea cetățenilor 

moldoveni din Israel. 

Orizont TV a favorizat Partidul Șansă și Partidul Renaștere prin numărul mare de materiale în 

care reprezentanții acestei formațiuni au fost subiecți de știre, dar și prin materialele pozitive 

despre reprezentanții fostului Partid Politic Șor. Candidații MAN și ai PSRM au fost defavorizați 

de numărul mare de materiale cu conotație negativă. 

Vocea Basarabiei TV nu a oferit acces în știrile din prime-time concurenților electorali, 
reflectând campania doar din perspectiva procesului electoral. Postul a favorizat autoritățile 
publice centrale în mai multe știri cu conotație pozitivă, care pot fi favorabile și candidaților 
partidului de guvernământ.   
 
Exclusiv TV a reflectat sumar campania electorală, știrile electorale difuzate fiind neutre și 

echidistante. Postul nu a admis abateri deontologice și/sau favorizarea vreunui concurent 

electoral.  

 

RECOMANDĂRI 

• Radiodifuzorii să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente de 
autoreglementare şi să elimine carențele, astfel încât activitatea lor să fie conformă cu 
normele legale și ale Codului deontologic al jurnalistului:   

– Să informeze corect, imparțial și echidistant alegătorii.  
– Să asigure pluralismul și diversitatea de opinie, prin includerea în știri a mai 

multor perspective cu privire la subiectul reflectat.  
– Să promoveze egalitate de gen prin citarea mai multor surse de sex feminin  

• Consiliul Audiovizualului să folosească rapoartele de monitorizare pentru a se 
autosesiza și a evalua dacă posturile TV monitorizate au respectat dreptul cetățenilor 
la o informare completă, obiectivă și veridică și dreptul concurenților electorali de a 
avea acces egal la mass-media. 

• În cazul constatării abaterilor de la prevederile legale, Consiliul Audiovizualului să 
aplice sancțiuni proporționale frecvenței și gradului încălcărilor admise. 

 

 

 

 


